وصیت نامه عبدالله بنکیران رهبر جنبش اسلامی

عبدالله بنکیران، نخست وزیر اسبق مراکش، یکشنبه گذشته به دعوت انجمن هفت هلال در فرهنگسرای زیتون بورنو استانبول در نشست گفتگوهای فراملی که پیش از این میزبان خالد مشعل، راشد الغنوشی، متین عزتی، مولود دودیچ و اسماعیل هنیه بوده است؛ سخنرانی کرد.

وصیت نامه عبدالله بنکیران رهبر جنبش اسلامی

عمر لکه سیز

عبدالله بنکیران، نخست وزیر اسبق مراکش، یکشنبه گذشته به دعوت انجمن هفت هلال در فرهنگسرای زیتون بورنو  استانبول در نشست گفتگوهای فراملی که پیش از این میزبان خالد مشعل، راشد الغنوشی، متین عزتی، مولود دودیچ و اسماعیل هنیه بوده است؛ سخنرانی کرد.

عبدالله بن کیران متولد ۲ آوریل ۱۹۵۴ در رباط  نخست وزیر مراکش از نوامبر ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۷ و نماینده پارلمان از شهر سلا در سال‌های ۱۹۹۷، ۲۰۰۲، و ۲۰۰۷ بود.

بن کیران رهبر حزب اسلام گرای میانه رو عدالت و توسعه مراکش است و در انتخابات پارلمانی 2011 موفق به کسب107 کرسی شده و  به عنوان نخست وزیر مراکش انتخاب شد.

سخنرانی وی که حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید، اگرچه حرف هایی بود که اغلب حضار می دانستند اما شرم عدم انجام آنها را نیز به همراه داشت.

شاید یکی از کارهایی که می توان برای کاستن از بار این شرم انجام داد این باشد که از ایشان بابت سکوت نکردن در برابر شکست حصر غزه از سوی حماس باشد.  بن کیران در سخنرانی خود پس از عذرخواهی از عدم همراهی حضوری با آنها گفت: 50 سال از عمر 70 ساله ام با نهضت اسلامی سپری شد امروز می خواهم وصیتم را  از مجموع موفقیت ها و شکست هایم بیان نمایم.

این درحالیست که خانواده سلطنتی مراکش توجهی به واکنش مردم کشورش به اقدامات آمریکا و اسرائیل نداشته و  افسار خود را به دست واشنگتن و تل آویو سپرده است.

عبدالله بنکیران در سخنرانی خود در مورد غزه این سوال که "آیا در یک کشور مسلمان می توان نهضت اسلامی داشت؟" که فی الواقع پاسخش نیز در ـآن نهفته است، مطرح کرد.

حسن دوم، پادشاه مراکش در سیاست خارجی از مدافعان آرمان عرب بود و ریاست کمیته قدس که پس از اشغال بیت المقدس توسط نیروهای اسرائیلی در جنگ شش روزه در ژوئن 1967 تأسیس شد، را برعهده داشت.

شیمون پرز، رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی در ماه مه 1981 به مراکش سفر کرد. پس از این دیدار، موضع پادشاه حسن دوم برای آینده خاورمیانه تغییر کرد.

حسن دوم از سال 1982، ملک فهد عربستان سعودی را متقاعد کرد که سیاست اعراب در قبال اسرائیل به بن بست رسیده و روند مذاکره با دولت یهود آغاز شد. چندی بعد نیز اولین نشست سران مصر و اسرائیل در مه 1984 به میزبانی پادشاه حسن دوم برگزار شد.

او همچنین از عوامل تشکیل ائتلاف با دیاسپواری یهودیان برای لابی گری موثر در آمریکا بود. حسن دوم، همچنین آندره آزولای، یهودی مراکشی را به عنوان مشاور امور مالی و اقتصادی خود منصوب کرد.

پادشاه محمد ششم نیز همانند پدرش حسن دوم، از هوادارن یهودیان بوده و همکاری با صهیونیست ها را ادامه داد و افزایش داد.

تنها با نگاه اجمالی به این موارد هم  ارزش دیدگاه عبدالله بنکیران در مورد مسئله فلسطین به خودی خود مشخص می شود. اصالت موضعش در قبال رویکرد شرمنده وار مسلمانان در برابر مقاومت حماس در غزه پدیدار می شود و تجربیاتش به عنوان رهبر جنبش اسلامی نیز  معنا می یابد. از این رو مواردی که در سخنرانی اش مطرح کرد اگرچه بر همگان معلوم و روشن است اما ارزش بالایی دارد. سطح ارزش مواردی که به زبان آورد برخاسته از پارادایم اسلامی است.

ملاحظات کارشناسی :

پس از عملیات طوفان الاقصی از سوی حماس ومقاومت جانانه آنها در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی معادلات سیاسی در بین مسلمانان و اخوانیها نیز تغییر کرده است . آنها نیز به این باور رسیده اند که می توان در مقابل امریکا وصهیونیست مقاومت کرد وپیروز شد . مقاومت حماس در غزه باعث تقویت اعتماد بنفس در جنبش های اسلامی گردیده است .

منبع خبر:

https://www.yenisafak.com/yazarlar/omer-lekesiz/bir-islami-hareket-lideri-olarak-abdelilah-benkiranin-vasiyetleri-462669

کد خبر 19871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =